Niezwykle poszukiwana i pożądana emisja z serii "Judaea Capta".
Bite przez 25 lat przez Wespazjana i jego synów Tytusa i Domicjana monety Judaea Capta były emitowane z brązu, srebra i złota przez mennice w Rzymie oraz w całym Cesarstwie Rzymskim, jak i w samej Judei. Zostały wyemitowane we wszystkich nominałach i znanych jest co najmniej 48 różnych typów. Niniejszy sesterc z dumą przedstawia obraz tego znaczącego rzymskiego zwycięstwa, po którym Wespazjan odważnie zamknął bramy Świątyni Janusa, aby zaznaczyć, że wszystkie rzymskie wojny dobiegły końca i że Pax Romana ponownie zwyciężyło.
Awers portretu Wespazjana przedstawia go jako silnego, krzepkiego i w kwiecie wieku, rewers zaś upamiętnia triumf Rzymu i Wespazjana nad żydowską rewoltą w Judei, którą Tytus zakończył rok wcześniej zdobyciem Jerozolimy po siedmiomiesięcznym oblężeniu i zniszczeniem Drugiej Świątyni.
Egzemplarz pochodzący z bardzo starego zbioru o czym świadczy załączona piękna karteczka własnościowa.
Cesarstwo Rzymskie
Wespazjan (69-79), Sesterc 71, mennica Rzym
Awers: głowa cesarza w wieńcu laurowym w prawo
IMP CAES VESPASIAN AVG P M TR P P P COS III
Rewers: w środku palma, z lewej cesarz stojący w prawo, opierający nogę o hełm, z prawej Judea siedząca na zbroi, w odcinku SC
IVDAEA CAPTA
Średnica 34 mm, waga 26.75 g
Żydowską rewoltą w Judei była kosztowną i wyniszczającą wojną, która kosztowała życie dwudziestu pięciu tysięcy rzymskich żołnierzy i od dwustu pięćdziesięciu tysięcy do miliona żydowskich cywilów. Rewers jest prosty, ale zawiera mocny przekaz, Żydówka siedzi w żałobnej postawie obok palmy daktylowej,za nią wyłania się duża postać zwycięskiego cesarza. Od czasu do czasu sugerowano, że postać kobieca przedstawia Jeruzalem, a czasami zauważa się, że rewers tej monety można interpretować jako odzwierciedlenie proroctwa z Księgi Izajasza 3:8, 25-26: „Gdyż Jerozolima jest zrujnowana, a Juda upadła” ... Twoi ludzie padną od miecza i twoi mocarze na wojnie. A jej bramy będą lamentować i lamentować, a ona, opuszczona, usiądzie na ziemi”.
Możliwe też, że rewers symbolizuje ogólne zniewolenie ludności żydowskiej. Józef Flawiusz donosi, że jeden z wyzwoleńców Tytusa „wybrał najwyższego i najprzystojniejszego z młodzieńców i każdego z nich zarezerwował na triumf; pozostałych, tych powyżej siedemnastego roku życia, wysłał w kajdanach do kopalń w Egipcie, zaś tych, którzy nie mieli siedemnastu lat sprzedano”.
Łuk Tytusa w Rzymie, ukończony przez jego brata Domicjana wkrótce po jego śmierci i dla upamiętnienia tego zwycięstwa, przedstawia armię rzymską wynoszącą skarby ze Świątyni Jerozolimskiej, w tym Menorę, po zakończeniu oblężenia miasta. Łupy zostały wykorzystane do sfinansowania budowy Amfiteatru Flawiuszów, bardziej znanego jako Koloseum, wielkiego trwałego pomnika dynastii Flawiuszy.